Skocz do głównej treści

Witamy na stronie głównej Urzędu Miasta w Tomaszowie Mazowieckim

Nagłówek strony

Strona główna
Logo serwisu Urzędu Miasta w Tomaszowie Mazowieckim

Suwak ze zdjęciami

Druga tura wyborów – skorzystaj z e-usług

12 lipca odbędzie się druga tura wyborów prezydenckich. Jest jeszcze czas, by dopisać się do spisu wyborców. Wniosek ‒ jak informuje Ministerstwo Cyfryzacji ‒ można złożyć online.


Głosowanie na wakacjach

Na początek jednak ważna informacja. Jeśli mieszkacie w Tomaszowie Mazowieckim, a 28 czerwca głosowaliście w innej miejscowości, np. w Zakopanem, bo do tamtejszego spisu się dopisaliście, 12 lipca również będziecie wpisani do spisu w Zakopanem. Gdybyście w drugiej turze chcieli głosować w innym miejscu, w tym np. w miejscu swojego stałego zamieszkania, powinniście pobrać zaświadczenie o prawie do głosowania. Z którego urzędu potrzebujecie takiego zaświadczenia? Z tego, w którym dopisaliście się do spisu, czyli w opisanym przykładzie – z Zakopanego.

Jeśli 12 lipca będziecie w miejscu, w którym dopisaliście się do spisu i głosowaliście 28 czerwca, nie musicie ponownie dopisywać się do spisu.

Inny scenariusz jest taki, że w pierwszej turze wyborów głosowaliście w miejscu swojego stałego zamieszkania, w drugiej – będziecie np. na wakacjach i tam chcecie głosować. Wówczas możecie zawnioskować o dopisanie do spisu wyborców w miejscowości, w której będziecie przebywać 12 lipca. Można to zrobić przez Internet.

W tym celu potrzebny będzie profil zaufany (PZ). Można go założyć w kilka chwil – także online. Sprawdźcie, jak to zrobić.

Jeśli macie już PZ i znacie adres, pod którym będziecie 12 lipca, wejdźcie na stronie www.gov.pl i tam wybierzcie e-usługę Złóż wniosek o dopisanie do spisu wyborców

Następnie:

  • Kliknij przycisk Dopisz się do spisu wyborców i zaloguj się profilem zaufanym (lub e-dowodem, jeśli go masz).
  • Wypełnij wniosek. Wskaż powód, dla którego chcesz dopisać się do spisu wyborców.
  • Sprawdź wniosek i podpisz go elektronicznie profilem zaufanym (lub e-dowodem, jeśli go masz). Potwierdzenie złożenia wniosku otrzymasz na swoją skrzynkę na koncie Mój GOV (www.GOV.pl) i podany we wniosku adres e-mail.

WAŻNE! Jeśli urzędnik stwierdzi we wniosku braki lub błędy, skontaktuje się z tobą: telefonicznie, pocztą tradycyjną, e-mailem lub przez skrzynkę na koncie Mój GOV.

Dlatego sprawdzaj swoją skrzynkę – jeśli odpowiesz na wiadomość urzędnika, przyspieszy to załatwienie sprawy.

UWAGA! Z e-usługi można skorzystać do wtorku, 7 lipca do godz. 23.59. Usługa jest bezpłatna.


Wniosek online, głos korespondencyjnie

Ważna informacja: jeśli w pierwszej turze, zagłosowaliście korespondencyjnie, przed drugą turą nie musicie składać kolejnego wniosku. Pakiet wyborczy dostaniecie na ten sam adres, na który dostaliście pakiet z pierwszej tury.

Jeśli jednak w pierwszej turze głosowaliście tradycyjnie, a w drugiej chcielibyście zagłosować korespondencyjnie, musicie to zgłosić do 30 czerwca. Najszybciej jest złożyć wniosek online.

Aby to zrobić, na portalu www.GOV.pl należy wybrać e-usługę Zgłoś zamiar głosowania korespondencyjnego dla osób głosujących w Polsce. A później:

  • kliknąć przycisk Zgłoś zamiar głosowania
  • zalogować się profilem zaufanym lub e-dowodem
  • sprawdzić swoje dane i podać dane do kontaktu z urzędem: adres e-mail, numer telefonu (można podać obie dane albo jedną).

Osoby z niepełnosprawnością potrzebujące nakładki Braille’a – muszą zaznaczyć odpowiednie oświadczenia i dołączyć swoje aktualne orzeczenie o stopniu niepełnosprawności.

  • Następnie należy wybierać sposób odebrania pakietu wyborczego. Są dwie możliwości:
  1. odbiór osobisty w urzędzie,
  2. przesyłka na adres podany w zgłoszeniu.
  • Wybierz urząd, do którego wyślesz zgłoszenie.

W razie wątpliwości należy skontaktować się ze swoim urzędem gminy.

  • Po sprawdzeniu zgłoszenia należy podpisać je elektronicznie i wysłać. Potwierdzenie wysłania zgłoszenia otrzymasz na swoją skrzynkę na koncie Mój GOV (logowanie – prawy górny róg na www.GOV.pl).

WAŻNE! Regularnie sprawdzaj swoją skrzynkę na koncie Mój GOV i skrzynkę e-mail.

Urząd nie rozpatrzy Twojego zgłoszenia, jeśli:

  • nie uzupełnisz lub nie poprawisz go w ciągu jednego dnia od otrzymania wezwania z urzędu,
  • masz ustanowionego pełnomocnika do głosowania,
  • wydano Ci już zaświadczenie o prawie do głosowania w miejscu, w którym będziesz w dniu wyborów.

Zarejestrowani

Ponownie można skorzystać także z e-usługi Złóż wniosek o wpisanie do rejestru wyborców. To usługa, dzięki której na stałe zmienicie miejsce głosowania. Nie tylko na drugą turę, ale także na wszystkie kolejne wybory. Co ważne, jeśli koniecznie chcecie z niej skorzystać przed 12 lipca, musicie się spieszyć.

Wpis do rejestru wyborców nie następuje bowiem automatycznie, wymaga rozpatrzenia wniosku, a później decyzji urzędnika. Przed wydaniem decyzji urzędnicy muszą zweryfikować, czy mieszkamy tam, gdzie deklarujemy.

Jeśli online chcecie wpisać się do rejestru wyborców, poza profilem zaufanym będziecie też potrzebować dodatkowych dokumentów. Skan lub zdjęcie dowodu osobistego i elektroniczną wersję innego dokumentu, który potwierdza miejsce stałego zamieszkania. Taki załącznik ułatwi urzędnikowi podjęcie decyzji i może przyspieszyć rozpatrzenie wniosku.

Co może być takim dodatkowym dokumentem? Umowa najmu mieszkania, oświadczenie właściciela (najemcy) mieszkania, w którym mieszkamy, rachunek za prąd, na którym są nasze dane; umowa o pracę; karta mieszkańca itp.

 

Ważne daty:

 
  • 10 lipca - zgłoszenie zamiaru głosowania korespondencyjnego przez wyborców podlegających w dniu głosowania obowiązkowej kwarantannie, izolacji lub izolacji w warunkach domowych, którzy rozpoczęli podleganie obowiązkowej kwarantannie, izolacji lub izolacji w warunkach domowych po 7 lipca 2020 r.;
  • W przypadku przeprowadzania ponownego głosowania wyborca zmieniający miejsce pobytu po dniu pierwszego głosowania, a przed ponownym głosowaniem, może otrzymać zaświadczenie o prawie do głosowania w dniu ponownego głosowania. Wniosek o wydanie takiego zaświadczenia składa się po dniu pierwszego głosowania w urzędzie gminy, w której wyborca jest ujęty w spisie wyborców, nie później jednak do dnia 10 lipca 2020 r.

Inne artykuły


Ta strona używa plików cookies.

Korzystając z niej, wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Jeżeli nie wyrażasz zgody - zmień ustawienia swojej przeglądarki. Dowiedz się więcej z naszej polityki prywatności.

Więcej Zamknij