Do zadań Wydziału Spraw Społecznych i Promocji Zdrowia należy:
1) opracowywanie, wdrażanie i monitorowanie programów z zakresu działania Wydziału wynikających ze Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych Miasta Tomaszowa Mazowieckiego na lata 2008-2015, z uwzględnieniem pozyskiwania dofinansowania ze środków krajowych i unijnych;
2) podejmowanie innych zadań wynikających ze Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych Miasta Tomaszowa Mazowieckiego na lata 2008-2015;
3) kreowanie nowych rozwiązań na rzecz polepszenia jakości usług w obszarze polityki społecznej;
4) prowadzenie analiz demograficznych w zakresie merytorycznym Wydziału;
5) opracowywanie i realizacja miejskich programów profilaktyki i rozwiązywania problemów uzależnień dotyczących alkoholizmu i narkomanii oraz sporządzanie sprawozdań z ich realizacji;
6) prowadzenie całości spraw związanych z realizacją zadań zlecanych organizacjom pozarządowym i innym podmiotom prowadzącym działalność pożytku publicznego w ramach miejskiego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów uzależnień dotyczących alkoholizmu i narkomanii w tym: ogłaszanie otwartych konkursów ofert, opiniowanie ofert, zlecanie zadań ujętych w programach poprzez zawieranie umów, kontrola realizacji zleconych zadań w zakresie przeciwdziałania patologiom społecznym;
7) współdziałanie z Miejską Komisją Rozwiązywania Problemów Alkoholowych;
8) przygotowywanie decyzji w sprawie wydawania zezwoleń na sprzedaż i podawanie napojów alkoholowych;
9) kontrola punktów sprzedaży napojów alkoholowych;
10) wydawanie zaświadczeń o dokonaniu opłat za zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych;
11) realizacja zadań wynikających z ustawy o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie w tym: koordynowanie, opracowywanie i realizacja programu przeciwdziałania przemocy w rodzinie oraz ofiar przemocy w rodzinie;
12) koordynowanie oraz sporządzanie sprawozdań z realizacji miejskiego Systemu Wspierania Aktywności Seniorów na lata 2009-2015 pn. „Tomaszów dla seniorów";
13) opracowanie i realizacja corocznych programów współpracy z organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego;
14) podejmowanie działań z zakresu profilaktyki i promocji zdrowia;
15) dokonywanie okresowych kontroli i oceny realizacji zadań pomocy społecznej zleconych do realizacji organizacjom pozarządowym i innym podmiotom;
16) monitoring, opracowanie sprawozdań oraz inicjowanie realizacji programów wychodzenia z bezdomności;
17) realizacja zadań wynikających z ustawy o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3;
18) nadzorowanie merytoryczne żłobka samorządowego;
19) wspieranie działań na rzecz osób niepełnosprawnych;
20) współpraca z Miejskim Ośrodkiem Pomocy Społecznej i Ośrodkiem Rehabilitacji Dzieci Niepełnosprawnych w sprawach związanych z zakresem ich działalności statutowej;
21) koordynowanie i wykonywanie czynności nadzoru merytorycznego wobec jednostek organizacyjnych: Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej i Ośrodka Rehabilitacyjnego Dzieci Niepełnosprawnych;
22) koordynowanie przedsięwzięć w zakresie poprawy bezpieczeństwa miasta,
23) opiniowanie wniosków w przedmiocie utworzenia apteki ogólnodostępnej z punktu widzenia dostępności świadczonych usług;
24) realizowanie innych powierzonych zadań wynikających z ustaw szczególnych stanowiących kompetencje Wydziału.